torsdag 12 augusti 2010

Jobbgaranti?

Det har nog uppstått ett litet missförstånd när jag i ett tidigare inlägg ”skämtat till det” och antytt att den ligger nära till hands att Right Management styr oss vidare mot ManPower för kommande arbetsuppgifter. Det som här tål att påtala är att det faktiskt blivit allt mer vanligt att bemanningsföretag, företrädesvis vid arbetsanhopning men även för att lösa mer varaktiga behov åt företag, anlitas. Självklart är detta något som de fackliga organisationerna bevakar, är oroade av och agerar emot.
Företeelsen är alltså i högsta grad aktuell, så att inbilla sig att arbetssökande IT-personal på något sätt skulle vara undantagna och skulle kunna avsäga sig den möjligheten till utkomst tror jag kanske är lite optimistisk. Ett år går ju faktiskt rätt fort och plötsligt är det en tjänsteman på Arbetsförmedlingen som avgör vad som är ett lämpligt arbete! Jag vet att det ibland oss finns – utöver att vi tillhör olika åldersgrupper – varierande studiebakgrunder samt tillika erfarenheter. Det som dessvärre är gemensamt för de flesta av oss är att vi har fel kunskaper och gamla ointressanta erfarenheter i de moderna IT-sammanhangen. Detta gör oss inte så attraktiva på ”IT-marknaden”, så det som vi verkligen skall ta till vara är de möjligheter till vidareutveckling som trots allt finns att utnyttja i omställningssammanhangen. Vissa arbetsplatser har redan innan att övertaligheten formellt konstaterats satsat på sin IT-personal och gett dem möjlighet att förkovra sig för att stå bättre rustade inför framtiden. Vissa arbetsplatser har helt negligerat denna möjlighet till utvecklingsstöd åt en lojal personal som i decennier gjort stora insatser åt Staden. Så kan det se ut! Olika faller ödets lotter........ i den orättvisa som är själva livets grundbeståndsdel.

3 kommentarer:

  1. Här tänker jag påpeka att människan i sig har OCKSÅ ansvar för att ändra sin livssituation. Jag har varit med hela GS-IT. Jag var bland de första som blev övertalig. Jag valde frivillig lösning. Detta visste vi alla drabbade redan mellan 1 till 2 att det var på väg. Visserligen utgången var inte så säker. Inte trodde vi att SLK skulle skita i IT-folket och inte ta med de i upphandlingen men alla vi visste att framtiden var mycket osäkert.
    Man borde kanske redan då börja planera för dagen D. Alla(de flesta iaf) satt och väntade på att SLK skulle ta hand om sina övertaliga.
    En del andra tog eget ansvar, började plugga eller söka jobb. En del fick jobb med samma kompetens som ni kallar föråldrad och icke attraktivt. Det finns andra myndighet som tog till sig med glädje stadens före detta anställda.
    Jag är inte den enda från staden på mitt nya jobb.

    Man kanske ska ta eget ansvar också. Vänta inte på att omställningskansliet ska hitta jobb åt er. SLK BRYR sig ICKE, har ni inte förstått det?
    Detta är Stockholm Vision 2030 hör ni, välkommen till verkligheten.
    Sluta gnäll, hitta jobben och fixa din framtid själv.
    Det finns inga jobbgaranti någongstans i det nya IT-samhället.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad som uppfattas som ”gnäll” men jag kan inte påstå att jag känner mig särskilt träffad. Jag försöker i all anspråkslöshet redovisa vad som pågår i Staden (och det börjar ju av förklarliga skäl bli allt svårare) och gläds storligen när jag får höra att vissa ”vinnartyper” tar saken i egna händer och fixar nytt kneg. Det är dock på sin plats att klargöra att alla inte har samma förutsättningar och är detta ”gnäll” så får jag ta det. Det är i alla fall klart positivt och t o m sporrande att höra talas om tidigare ”arbetskamrater” som faktiskt lyckats och fått IT-jobb. Enligt rykten som kommit mig till del har några hamnat hos polismyndigheten, som vad jag har hört envist fortsätter att köra ”mormonoperativet” Novell. Ett tag till?

    SvaraRadera
  3. Mer "gnäll" från en datapedagog:

    Nu sitter jag vid min "nya" dator efter en fantastisk sommar. Det första jag upptäckt är att jag efter 12 år i gamet inte längre är betrodd att själv installera på och konfigurera min arbetsdator. Dessutom blev jag lite betänksam när etiketterna på fronten antyder att det är Vista och Xeon (är det ett restlager Dell krängt iväg). Jag jobbar en del med Desktoppublishing och är van att kunna vrida skärmen till stående format. Nuvarande skärm verkar mer vara anpassad för en kontorsmiljö. Efter 24 timmar har inte Adobe CS kommit in i maskin. På måndag kommer eleverna och jag befarar det värsta. Under alla mina år har jag ännu aldrig använt det fantastiska Office-paketet i min undervisning. vad jag förstår var det en av Anette Holms käpphästar att vi skulle få tillgång till detta. Vi som haft förmånen att få rumstera om i Edu-nätet har helt plötsligt degraderats till terminalarbetare. Som tur är äger jag ett antal bärbara maskiner och ett 3g-modem vilket antagligen blir terminens främsta arbetsverktyg. Det är lite sorgligt att Staden helt glömt bort att ta ett pedagogiskt perspektiv på IT-policyn framledes. 5-9 år av stagnation är det som stundar. Vi datalärare sörjer också att våra fantastiska tekniker är på väg in i väggen efter en het sommar. Ingen har kunnat ta ut någon vettig semester och vad framtiden har i sitt sköte är höljt i dunkel. Dyker det upp ett jobb på någon friskola med lite visioner försvinner i allafall jag som en avlöning.

    /P

    SvaraRadera