fredag 27 augusti 2010

Privatisering – Right?

Det som gör situationen i Stockholms Stad inför valet om snart tre veckor extra oroande är hur lite man som mångårigt verksam i Staden (nåja, fd då...) och fullt uppfylld av de egna aktuella problemen vet om vad som gäller privatiseringsmanövrer inom andra verksamheter.

Mycket tycks ju – tyvärr – tyda på att den (M)-ledda Alliansen får fortsatt förtroende av Stockholmarna i ytterligare fyra år och då känns det extra angeläget att påtala vad (M):s gäng redan ställt till med i Staden. Det är ju faktiskt inte bara IT-verksamheten som privatiseras och kastar ut 100-tals i arbetslöshet utan Staden har också fortsatt med det målmedvetna privatiseradet av äldre- och gruppboenden. Självklart har – till skillnad mot vad som gällt för oss inom IT – här verksamhetsövergång varit aktuell och personal som flyttat med har fått möjlighet att pröva entreprenören under sex månader. När denna period gått ut och man valt (av lättförståeliga skäl som jag här alls icke tänker redovisa) att inte fortsätta hos entreprenören har man blivit konstaterat övertalig och sedan hamnat i en situation liknande IT-personalens, vilket för de som valt frivilligalternativet medför att man stöter på varandra vid Right Managements (och ManPowers!) lokaler på Klarabergsgatan 29.

Vad har då Right att erbjuda de som skrivit på en uppsägning, många efter att slitit i decennier i det allmännas tjänst. Jo, förutom introduktionen där omställningsprogrammet redovisas, så erbjuds seminarier av olika typ som man anmäler sig till (max 15 deltagare/seminarie), en webb-sida som man kommer åt hemifrån, ett USB-minne innehållande viktig information, tips om möjligheter till testande av ens prestanda som arbetssökande, ett ”karriärcenter” där man kan låna datorutrustning, kopieringsmaskin osv. och – inte att förglömma – tillgång till en personlig jobbcoach.

Jag har säkert glömt något här men det som man ändå – trots allt - slås av är ett någorlunda seriöst och ambitiöst upplägg, som faktiskt initialt inger åtminstone lite hopp inför framtiden. En start så god som någon....! Vore onekligen intressant att få ta del av andras erfarenheter och information om eventuella triumfer som leder bort från arbetslöshetsmarknaden!

2 kommentarer:

  1. Ja, och det är inte bara inom äldre- och handikappomsorgen och IT som privatiseringar sker och har skett under den senaste tiden. Det anmärkningsvärda är dock att detta kan pågå helt utan någon offentlighet. På Trafikkontoret har man - enligt vad jag har hört - t ex privatiserat delar av en teknisk verksamhet (signalteknik?) och detta har i slutändan medfört att personal valt att avsluta sin anställning i Staden efter att entreprenören – en mindre känd utländsk firma - visat sig inte riktigt ha motsvarat de förväntningar som man borde kunna ställa på en arbetsgivare. Det är mycket som sker i det tysta! Därför är det med viss oro man undrar: Vad har (M) för privatiseringsplaner för Staden nästa mandatperiod och hur kommer det att gå för serviceförvaltningen i det hänseendet? Borde detta inte presenteras inför valet?

    SvaraRadera
  2. Mina kära före detta kollegor. Vad jag Lider när jag läser om just omhändertagandet av de som valde frivillig lösning (ink mig själv).
    Jag blev kontaktad avRight, då jag lämnade min tjänst. Bad att få vila upp mig ett par veckor innan jag satt igång jobbsökandet (hade 2 st jobb på gång). Fick ena jobbet och slapp hela CIRKUSEN som stadshuset driver.
    Stockholmstad som arbetsgivare kommer jag ALDRIG rekommendera till vänner.
    Omställningskansliet är bara s....h...
    Hoppas att det går bra för er alla och vilken tur jag har haft att jag slapp cirkusen.

    SvaraRadera