onsdag 18 augusti 2010

Snart bara en månad kvar!

I dag är det snart bara en månad kvar till valet och då tänker jag faktiskt mest på kommunalvalet. Stockholm har ju blivit högerns stad och det är med en pösmyndig och självsäker framtoning som Sten Nordin (M) framträdde för några dagar sedan för att presentera den gemensamma avsiktsförklaringen med femton prioriteringar för framtidens Stockholm tillsammans med Lotta Edholm (FP), Ewa Samuelsson (KD) och Per Ankersjö (C).

Vad hittar man då i detta 6-sidiga omåttligt skrytsamma dokument? Jo, en drös med plattityder som vi alla redan hört till leda – bl a i olika dekret från stadsdirektören - och som jag absolut inte vill framhålla, bortsett då från en formulering som jag inte vill undanhålla er:

”Vi har minskat byråkratin och satsat på välfärdens kärna.”

Ur de 15 prioriteringarna har jag förgäves försökt hitta något matnyttigt, något som skulle kunna antyda hur man vill ha det med t ex stadsdelarna nästa mandatperiod. Det enda jag hittar är detta:

”Erbjuda service till den enskilde stockholmaren utifrån dennes önskemål och behov. Kommunens kärnuppdrag består i att finansiera välfärdstjänster lika för alla oavsett driftform. Valfriheten ska utvecklas och mångfalden öka. Hög kvalitet ska säkerställas genom bland annat inspektion och tillsyn.”

Återigen denna "kärna" som ledarskribenten Lena Andersson analyserade i DN den 14/8! Läs detta och begrunda hur mycket som kommer att finnas kvar av det kommunala fruktköttet när bara kärnan återstår..... IT-verksamheten finns det snart inte mycket kvar av, det är då säkert!

2 kommentarer:

  1. Plötsligt slår det mig med full kraft att Serviceförvaltningen knappast kan hänföras till välfärdens KÄRNA. Frågan om en snar privatisering lär säkert vara i full gång vid Alliansens segervissa diskussioner?

    SvaraRadera
  2. En privatisering av Serviceförvaltn. kommer att innebära verksamhetsövergång, även för IT-nomenklaturan som landat där..... Så bra då!

    SvaraRadera