torsdag 18 augusti 2011

Den arbetslöses vedermödor....

Arbetsförmedlingens bevingade ord: ”att vara arbetslös är att vara heltids arbetssökande” visar sig innehålla en stor, för att inte säga mycket stor, kompletterande administrativ del. Det är alltså inte enbart själva arbetssökandet som tar tid utan även att få till stånd en tryggad ekonomisk situation, där arbetslöshetskassans krav på olika rätt tidskrävande aktiviteter inte går att negligera. Samtidigt förväntas man ju självklart var aktivt arbetssökande!

Jag har ännu inte fått en ”egen” handläggare/arbetsförmedlare, vilket torde antyda att arbetssökande i min ålder kanske inte är några direkt prioriterade mål? Självklart har mina aktiviteter för att trygga en någorlunda ekonomisk kontrollerbar framtid fortsatt tillsammas då naturligtvis med ett gängse arbetssökande och en första leverans av ”kassakort” (gm ”Internet-kassan”) avseende min första två veckors arbetslöshetsperiod har skett. SKTF:s A-kassa (som faktiskt är den enda jag har kännedom om!) har efter detta meddelat att jag är beviljad ersättning. I detta sammanhang har jag också anmodats meddela Swed-Bank om jag vill få min ersättning utbetald till annan bank. Just hur detta skall lösas grubblar jag lite på fn. Det är dock gott om tid för det lär dröja innan någon ersättning landar hos mig, vare sig det handlar om en gammaldags utbetalningsavi på tamburmattan eller insatt på mitt konto. När det sedan handlar om ”Inkomstförsäkringen från Bliwa”, så har jag fått klart för mig vad som krävs och vad som måste åtgärdas i detta sammanhang. En lämplig blankett skall skrivas ut – t ex från hemsidan - och sedan fyllas i för att insändas (se till att ha kuvert och frimärke tillhands!) till SKTF:s A-kassa, som sedan skall komplettera med de uppgifter som behövs för att sedan sända blanketten till Bliwa för avslutande handläggning där! På denna blankett kan man dock ange till vilket konto man vill att ersättningen från denna inkomstförsäkring skall hamna!

Krångligt? Ja, och då går jag ändå inte in på de olika ersättningsnivåerna samt omständigheterna i övrigt, t ex kring karensregler och att man också kan teckna en egen tilläggsförsäkring hos Bliwa för att täcka upp efter de första 200 arbetslösa dagarna. Läs själva och läs noga, bl a här! Det finns nog risk att det kan ta sin tid att hitta ett nytt arbete? Det börjar man så sakta inse. Det är oroliga tider nu....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar