onsdag 8 december 2010

E-Stockholm.... i världsklass?

På kommunstyrelsens föredragningslista inför sammanträdet 15/12 upptäcks ärendet ”E-tjänster i Stockholms stad - utvärdering och förslag till fortsatt utveckling”. I detta ärende redovisas i ”SAMMANSTÄLLNING AV E-PROJEKT TILL OCH MED 1 MARS 2010” hur läget är i det sk. ”e-tjänstprogrammet” (de 650 miljonerna!) och i den 18-sidiga skriften presenteras de fram till nu 39 genomförda och pågående projekten. Självklart andas ärendet en lätt skrytsam ton och det framhålls nogsamt hur bra man hushållat med miljonerna som varit avsedda att spenderas för perioden 2007-2010. Ja, så bra att det fortfarande finns många miljoner kvar att sätta sprätt på, vilket synes synnerligen lämpligt då man ju fått förtroendet att styra Staden i ytterligare fyra år och samtidigt har fått enorma problem med GS-IT, inte minst inom skolans värld! En kompletterande skrivelse ”Stockholms stads e-tjänstprogram – en kvalitativ uppföljning” tillför ärendet lite övrig seriositet med ytterligare 29-sidor av typen konsultrapport! Har säkert kostat multum bara den?

Det fantastiska med att Staden trots enorma satsningar på att erbjuda stockholmare, anställda, anhöriga och – inte minst viktigt – företagare en smidigare kontakt - en e-kontakt - innebärande diverse IT-baserade satsningar, inte så sällan kring www.stockholm.se, så har man fortfarande kvar över 200 miljoner ur den ursprungliga IT-satsningen. Lite har man dock faktiskt ansett sig vara tvingade att styra över till t ex routerbyten på skolorna, så att de skall kunna köra trådlöst och en del har satsats i stora svarta hål, t ex i Omsorgsdagsboken, som väl ingen vettig människa längre kan tro är annat är ett väloljat skrytprojekt för att ge sken av att anhöriga till äldre och funktionshindrade på ett enkelt och trovärdigt sätt skall kunna följa de sina utifrån vad som registrerats av anställda biståndsbedömare, sjuksystrar, undersköterskor och vårdbiträden i egen eller privat regi i de aktuella systemen Paraplyet, ParaSol och ParaGå... Jag har tidigare här i denna blogg redovisat den massiva kritik som från Äldrecentrums sida presenterats i detta hänseende!

Det vore onekligen intressant om någon av bloggens läsare kunde notera och kommentera om åtminstone något av den 39 projekten skulle kunna uppfattas som riktigt lyckat och åtminstone i närheten av världsklass. Det skulle kännas bra för balansen.....? I bland tycker jag lite synd om Stene! Han skulle ha stannat som riksdagsman. Lönen är inte allt här i livet!

7 kommentarer:

  1. för att köra på i bloggens positiva anda kanske du skulle omformulera frågan lite mer i bloggens övriga riktning? typ "finns det något av de 39 projekten som inte kört in i väggen" eller liknande uppåttjack.

    SvaraRadera
  2. Håller med.. Behövs snarare lite mer balans i Oves inlägg. Ove har kanske tappat stinget - för mycket rabiat höger-vänstersnack...

    Kan du utveckla dina resonemang?

    "(de 650 miljonerna!)"
    - Ja? Bra att staden satsar mycket pengar på Etjänster.

    "Självklart andas ärendet en lätt skrytsam ton"
    - Ja, marknadsföring kallas det...

    "så bra att det fortfarande finns många miljoner kvar att sätta sprätt på"
    - Bra, då kan man ta fram ännu fler bra Etjänster...

    "”Stockholms stads e-tjänstprogram – en kvalitativ uppföljning” tillför ärendet lite övrig seriositet"
    - Ska man inte ha uppföljning?


    "Det fantastiska med att Staden trots enorma satsningar på att erbjuda stockholmare, anställda, anhöriga och – inte minst viktigt – företagare en smidigare kontakt - en e-kontakt - innebärande diverse IT-baserade satsningar, inte så sällan kring www.stockholm.se, så har man fortfarande kvar över 200 miljoner ur den ursprungliga IT-satsningen"
    - Vad är det negativa med detta?

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Ove och skulle vilja att "Anonym2" kunde komma med ett positivt besked kring frågeställningen:

    "Det vore onekligen intressant om någon av bloggens läsare kunde notera och kommentera om åtminstone något av den 39 projekten skulle kunna uppfattas som riktigt lyckat och åtminstone i närheten av världsklass."

    Det kanske vore det mest konstruktiva?

    SvaraRadera
  4. Absolut Darken, men det är en tråkig utgångspunkt att börja med att förminska de förvaltningar i Stockholm som sliter hårt med att förbättra sin verksamhet med hjälp av sina projekt som deras kunder gillar.

    Kolla t.ex. på vuxenutbildningen i Stockholm som nu kör 99% av alla ansökningar digitalt, eller Miljöförvaltningens Borrhålstjänst där du nu kan sätta ut dina förslag till borrhål på en digital karta, utan att beställa papperskarta från stadsbyggnadskontoret eller behöva fråga dina grannar om de har några bergvärmehål och skicka in detta på papper.

    Eller varför inte titta på Cykelnavigatorn där folk har hört av sig under hela sommaren och är jätteglada.

    Bara för att Ove inte gillar politiken så innebär det inte att alla i Stockholms stad gör ett dåligt jobb.

    SvaraRadera
  5. Ja, det som är sympatiskt just med etjänstesatsningen är ju att det inte är centralstyrt - verksamheten äskar pengar till de tjänster de tycker kan förbättra i den egna verksamheten. Tumme upp!

    SvaraRadera
  6. Ok! Nu blev jag som gammal cyklist riktigt nyfiken.. Cykelnavigatorn måste jag testa inför våren. Det jag är lite nyfiken på är projekt som "Frånvarohantering med e-tjänst, gymnasieskola (utbildningsförvaltningen)?". Någon som vet?

    SvaraRadera
  7. Jaha! Det jag undrar över är detta med ”rabiat vänster-högersnack”. Jag fattar inte riktigt vad som menas? Kan det möjligtvis handla om att jag ibland svänger åt vänster och ibland åt höger och uppfattas som ilsken för att inte säga okontrollerat ursinnig och fanatisk i argumenteringen...? Jag känner inte riktigt igen mig i detta, då jag ju av de flesta nog snarare uppfattas som alltför mjuk i min kritik av den borgerlighet som styr i Staden och landet. Men det kan kanske handla om vem det är som torgför(!) dessa åsikter. En borgerligheten närstående person som alltid vill vara på plats och stå upp för de mest absurda av Alliansens missgrepp och rent fiaskobetonade beslut gillar ju självfallet ingen kritik alls. Hur befogad den än må vara?
    Själv är jag väldigt angelägen att få in lite synpunkter på ”de 39 projekten” och nu vet jag att en i alla fall tycker att ”Cykelreseplaneraren” är uppskattad, att ”Borrhålstjänsten” fungerar och att 99 % av alla ansökningar till vuxenutbildningen körs digitalt. Fine! Det behövs dock lite mer än detta för att få mig att tycka att det här handlar om bra resultat utifrån satsade skattemedel... Men – jag erkänner oförbehållsamt – i mitt fall är det Omsorgsdagbokens bakgrundshistoria som påverkat mig mest och som gör att jag känner jag mig uttalat skeptiskt till de flesta av projekten i den aktuella förteckningen! Ingen skugga må därför falla på alla de eventuellt lyckade projekt som initierats och drivits av ambitiös och duktig personal vid olika förvaltningar och bolag. Och deras konsulter....?

    SvaraRadera