söndag 20 mars 2011

En allians i upplösning?

I ”Ekots lördagsintervju” den 19/3 - där SR:s Tomas Ramberg grillade (M):s partisekreterare Sofia Arkelsten - visar det sig med all önskvärd tydlighet att (M) är på nedgång. Med en partisekreterare av denna kaliber kan det inte bli lätt att hålla samman Alliansen, som uppenbarligen börjar knaka i fogarna. (SD):s vågmästarroll i Riksdagen - där de hitintill valt att inte stödja Alliansen - lär bara det innebära att ett nyval snart kan vara i faggorna. Dessvärre inte i Staden även om man även där kan notera vissa tydliga sprickor i Alliansens fasad!

Sofia Arkelsten är en intressant representant för (M) med hennes bakgrund som stockholmare samt dotter till KF-ledamoten och Hässelbybon Bo Arkelsten(M). Hennes överraskande utnämning till partisekreterare efter Schlingmann blev dock snabbt ifrågasatt i olika massmedier m a a diverse tidigare manövrer utifrån hennes tidigare roll som riksdagskvinna och moderat miljötalesperson. Det handlade bl a om bjudresor och märkliga lägenhetsaffärer tillsammans med fadern.

Jag vet inte hur många som har lyckats avsätta en halvtimme av sin upptagna tid för att lyssna på intervjun ovan och bl a där fått reda på att (M) planerar att i (M)-dominerande kommuner ge deltidsansällda möjlighet till heltidsarbete. Själv blev jag närmast chockerad över hur vag och osäker Sofia Arkelsten verkade och jag har för säkerhets skull lyssnat igenom intervjun ytterligare en gång för att få bekräftat att det jag hörde verkligen var korrekt uppfattat. Mitt omdöme kring märkligheterna kvarstår och därav detta inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar