fredag 19 mars 2010

Det blir nog inte så billigt?

När det hela tiden duggar tätt med nya reviderade prislistor från SLK-IT/Volvo-IT är det lätt att man blir lite blasé och tappar fokus på vad det egentligen handlar om för kostnader för detta med GS-IT.
Jag fick nyss besked att det t ex är absolut ”förbjudet” att själv ombesörja flyttning av datorutrustning/skrivare som ägs av Volvo-IT. Om man tvingas – t ex på grund av omdisponering av utrymmen – att flytta in en användare i ett annat tjänsterum så måste man kontakta Servicedesk/Serviceportalen och beställa flyttning av dator! Då skickas en person ut från någon underhuggarfirma (t ex Infocare) som flyttar datorn till dess nya plats. Samtidigt måste man anlita S:t Erik Kom. och beställa ompatchning i KK-skåp, så att aktuellt uttag blir aktiverat. S:t Erik Kom. skickar då ut sina ”hantlangare” (Cygate) som får åtgärda detta. I värsta fall måste man genom S:t Erik Kom. beställa ny kabeldragning om uttag fattas i det aktuella utrymmet och då lär de antagligen välja någon kabeldragarfirma som vi aldrig tidigare har hört talas om och som är helt obekanta med både den aktuella miljön samt omständigheterna i övrigt.
Jag går här inte in på eventuella tidsutdräkter som lär uppstå i den ovan beskrivna situationen och inte heller vilka kostnader som torde bli aktuella när det är dags att godkänna och attestera fakturorna. Det får räcka med att antyda att det enligt ”prislistan” blir dyrt och att det rent praktiskt också kan komma att uppstå vissa svårigheter som i sig genererar ytterligare kostnader och frustration.
Det är nog först i en sådan situation ledande lokala chefer/tjänstemän kommer att inse att det kanske hade varit smart att behålla viss IT-kompetens på det lokala planet även om det skulle innebära att man därigenom irriterar Stadshusets ledande politiker och tjänstemän.

5 kommentarer:

  1. Ja, det blir inte roligt för de chefer som bedömt att IT-personal ”med koll på läget” inte längre behövs när GS-IT är i gång. Möten kring ”konstaterande av övertalighet” är förresten troligtvis i full gång ute på stadsdelar, förvaltningar, bolag och skolor? Om 300 personer skulle landa på omställningsskansliet kommer den organisationen att få omfattande problem och kanske kan det t o m erbjudas jobb där för övertalig IT-personal?
    Nu kommer ju inte alla av oss att hamna där eftersom de flesta antagen väljer att säga upp sig med 12 månaders lön och någon enstaka hoppas väl på att få jobb på Volvo-IT:s Stockholmskontor. I så fall gäller det att skynda på eftersom sista ansökningsdag är den 22/3! Snyggt jobbat Volvo-IT...

    SvaraRadera
  2. Förutom att du har missuppfattat S:t Erik Kommunikations roll så kanske resten är korrekt. Om du har egen personal kvar på verksamheten kan du patcha själv. Har du även en egen underleverantör av kabeldragning kan du anlita dom. S:t Erik Kommunikation äger inte fastighetsnätet, det gör fortfarande verksamheten eller fastighetsägaren.

    Men vem orkar bry sig om detta? Jag som anställd på S:t Erik Kom ska innan Onsdag denna vecka bestämma mig om jag vill åka med på verksamhetsövergång till Cygate.

    Om man bara ska kritisera hur staden genomför detta kanske det är dags att hitta ett nytt jobb ändå? Tåget har redan gått för att backa det här projektet. Antingen hjälper man till och genomföra detta så att det blir så bra som möjligt, eller så hoppar man av och gör något annat. Det är bara ett jobb!!

    SvaraRadera
  3. "Om du har egen personal kvar i verksamheten", just det där omet, är ju lite tveksamt.
    Man har ju samtidigt gått ut från stadens sida och mer eller mindre deklarerat, att man skall göra sig av med den proffisionella delen av IT-personalen. Stadsdelar som ändå valt att behålla sin IT-personal, har inte setts med blida ögon.
    Kvar blir ju då behörighetsansvariga, som inte ha en klu, över vad en patchning är för något.
    Sen är det ju det här med hela delen av STOKAB/STERIKKOM.
    När jag började för 10-15 år sedan så, fanns bara STOKAB. När man så bildade STERIKKOM så blev fakturorna plötligt dubbelt så dyra.
    Detta plus att STOKAB tog ut sina kabeldragingsavgifter flera ggr. om för samma kabel plus för att de gick till olika enheter.
    Nu kommer en ny aktör Cygate, vem tror ni skall stå för kostnaden, för att denna aktör skall växa.
    Och var tanken inte från början, att det nu Cygate skall göra, är det jobb som man skapade STERIKKOM för?
    Sen undrar jag då förståss vilken roll STOKAB och STERIKKOM bör ha gentimot sina kunder enheterna
    Man konstiga monopolbestämmelser som säger att bara STOKAB-kabel får användas för ST-ERIK-förbindelser.
    Jag jobbar i ett område där mycket nybyggnation förekommer.
    I många av husen finns ex.Telia eller Bredbandsbolaget som grundprovider.
    Dessa får vi inte använda, trots att ett komplett nät finns. STOKAB måste dra din fiber till enheten med en kostnad för oss runt 100 000-200 000.
    Varför inte använda sig av VPN-tunnlar istället, med en kostnad 20 000 -30 000 och få ett precis lika säkert nät.
    Ambasader banker, ja i stort sett alla andra nätbyggare utan just STOKAB använder sig av denna lösning.
    Tittar man i stort, förbi WAN-näten, så visar det sig att olika providers lånar fibersträkor av varandra med starkt krypterad trafik.
    Jag kan inte frigöra mig från tanken, att detta stadens "bolag" inte alls har som mål att driva utvecklingen frammåt, utan snarare vill försäkra sig höga konstanta intänker från stadens olika enheter.
    Och då på bekostnad av enheternas verksamhetspengar, som man så väl behöver för att kunna bedriva just sin verksamhet.
    Däri, tror jag, ligger det totala ointresset att ta till ny teknik.
    Slutligen, det här med kritiken.
    Jag tror att ur kritik, så bygger man vidare.
    Det är nog inte som du tror, att vi som ser problem, bara sitter på en sten och gnäller, inte är med och bygger i det här nya systemen.
    Jag tror att det inte finns en enda av oss "gamlingar" eller de som skriver här som inte är med på tåget och jobbar stenhårt för att detta bräkliga korthus skall fungera bra och så fort som möjligt.
    Detta till trots att vi efter avslutat jobb tvingas lämmna skutan på ett ganska så fult sätt.
    För att citera Ove Talig: "den förändring som nu är nära känns hotande men samtidigt utmanande".
    Sen är det klart att man kan se det som bara ett jobb...
    Tack för ordet

    SvaraRadera
  4. Ja, jag vet att det är olika förutsättningar på olika ”ställen”. Det har ”Cygatarn(?)” alldeles rätt i! Man organiserar IT-resurserna på det sätt som man har förstånd till på de olika aktuella arbetsplatserna vilket innebär att man på vissa förvaltningar ser till att kontinuiteten bibehålls genom att IT-personal som varit med ett tag och ”har koll på läget” får stanna kvar. Det är ju sällan chefer besitter den kunskap/erfarenhet jag här refererar till, då dessa näppeligen ser mer än sin roll som attestant av de beställningar han/hon tidigare gjort... Jag kan erkänna att det kan finnas vaktmästare eller annat IT-intresserad personal som kan vara behjälplig i dylika situationer men när det gäller just detta med ”egen underleverantör av kabeldragning” blir jag lite fundersam.. Finns det någon dylik firma upphandlad sedan Alyatas kontrakt gick ut? Jag har för mig att vi hänvisats till S:t Erik Kom. eller - som det tydligen skall bli framöver - Cygate! Ja, moderaterna kör på! Det är väl lika så bra. Det är bråttom nu!

    SvaraRadera
  5. (samma sterikkom:are som förra inlägget)

    Jag ser också problemen med S:t Erik Kommunikation. När jag började så var målet att spara pengar för skattebetalarna. Den tanken försvann för länge sedan. Delningen mellan Stokab och S:t Erik Kommunikation gjordes pga upphandlingtekniska och skattetekniska regler som finns... alltså inget man kunde påverka. Jag ser stora problem med finansieringen av S:t Erik Kommunikation. Ledningen (stokab och chefer på S:t Erik Kom) "gömmer" nästan 20 miljoner per år i administrativa kostnader till Stokab vilket inkluderar en del ekonomitjänster och HR. Det betyder att man säkert skulle kunna minska kostnaden mot staden med minst 15 miljoner per år men det gör man inte. Staden får aldrig reda på dessa riktiga siffror utan de göms i "övriga externa kostnader". Nu blir avtalet med Cygate dyrare än den drift vi köpt innan men det kommer inte synas eftersom man då bara vrider på knappen och minskar bidraget till Stokab. Det blir även dyrare eftersom de chefer som blir kvar på S:t Erik Kom inte kommer göra annat än kosta pengar. Tror SLK har bättre kompetens än de som blir kvar på S:t Erik Kom att förvalta avtal. Jag tror S:t Erik Koms dagar är räknade....

    Däremot tror jag att en standardiserad IT-plattform i längden är bra för staden. Jag tror man har räknat med att inte allt blir bra första gången. Jag menar, det är ju sveriges största outsourcingaffär någonsin! Men de kommer lära sig och det kommer bli bättre och bättre. Men jag kommer antagligen se hela resan från strandkanten i fortsättningen.

    SvaraRadera