onsdag 9 juni 2010

Är det något att vara stolt över?

Jag känner ett särskilt stort behov av att gissla Stadens högsta tjänstemän i dessa för GS-IT-projektets förlorare – IT-personalen - så svåra tider. Stadens högste tjänsteman Stadsdirektören Irene Svenonius brukar emellanåt – ganska sällan faktiskt, trots att det är valår – skriva något på sin blogg på Intranätet. De flesta av Stadens användare vet säkert inte ens om att hon emellanåt publicerar sig där och vet de det så struntar de högaktningsfullt i att bevaka eventuella uppdateringar. Det har jag full förståelse för men kan i dag inte underlåta en bredare skara att få tillfället att ta del av hennes senaste inlägg från 10-06-07:

”Jag är väldigt glad. Vi har under maj månad haft besöksrekord på stockholm.se. 1 024 000 besök, en ökning med 25% jämfört med samma månad föregående år. Visst är det kul att vi har laddat sajten med info som stockholmarna tycker är relevant! Förutom sedvanlig info från staden om vad vi gör, vår organisation och annat så har vi allt fler e-tjänster och också Jämför service när det är dags att välja t ex förskolor, skolor, äldreomsorg mm.”

Visst blir man imponerad och känner stolthet över att vara stockholmare?

I övrigt fortsätter utrullningen av nya datorer och vilken dag som helst(?) skall alla stadsdelar ha fått sina nya VIT-datorer. De senaste dagarna har VIT också börjat placera ut de sk. Paraply-PC:na, avsedda för våra användare vid de privata entreprenaderna.
Inledningsvis har det här uppstått lite problem då en förhållandevis stor del av dessa datorer tycks ha saknat installerade drivrutiner för tangentbordet. Detta medförde att det hårda certifikat/e-legitimation - som är en förutsättning för att denna användarkategori skall komma åt verksamhetssystemen - inte ”kändes av” och då var ju dessa datorer helt oanvändbara. VIT har dock energiskt jobbat på med en lösning och det ser väl ut som att problemet inom kort skall vara ett minne blott. Nog så frustrerande för de sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och vårdbiträden som plötsligt inte kunde utföra den dokumenterande delen i sitt arbete. Något som självklart också är en viktig del för att Stadens Omsorgsdagbok skall vara ”up to date” och kunna glädja Stadsdirektören......

10 kommentarer:

  1. Huvaligen. Svenoniusbloggen är ett riktigt lågvattenmärke och det bästa vore väl om någon som hon litar på kunde få Irene att inse detta? Titta på IT-direktören som äntligen tycks ha tagit sitt förnuft tillfånga och slutat med de patetiska IT-tipsen.... Men riktigt säker kan man inte vara för plötsligt kommer någon av hennes medarbetare att gripsas av hybris och lämna in ett förslag i förslagslådan. Med ett skadeglatt flin? Och då kan allt hända.....

    SvaraRadera
  2. Jaha, så är man nu urlogggad ur Stockholm stad.
    Inte för att behovet av mig saknas, utan för att så är besluten fattades inom Holm-maffian.
    Har faktiskt en fundering i den här röran, hur det kunde gå så här långt.
    Vilket ansvar hade egentligen Facket, att detta bara rann igenom. På vilket sätt slogs de för vår sak. Jag har inte hört ett ord från dem, trots att jag begärt besked...
    Det har varit så tyst, så tyst från dem!
    Jag menar att de kunde gott ha visat krafttag, när det blev klart att staden skulle offra oss IT-folk.
    Visat tuppfjättet, genom att helt enkelt säga att det här ställer varken vi eller våra medlemmar upp på.
    Och genomför ni denna planering, så räkna inte med vår hjälp.
    Vad hade det egentligen blivit av detta VIT-projekt, om inte vi gamla rävar bistått dem. VIT klarar det knappt ändå trots all hjälp de fått.
    Jag tror ju också,visst hade väl vi IT-folk inom staden ställt upp och slagits i en sådan konflikt.
    Jag hade i alla fall gjort det. Visst vanligt IT är helt OKAY, men inget som har med VIT att göra.
    Visst är det väl som så att facket offrat oss, och vi tekniker hjälp dem att göra det genom att lägga oss platta och servera VIT alting, så att de senare kunde ta jobben ifrån oss.
    Är väldigt intresserad av hur ni funderar i det här!

    SvaraRadera
  3. Såg, att mitt inlägg ovan blev lite missvisande.
    Jag menade att det facket skulle tagit strid för personalfrågan, i VIT-avtalet.
    Inte själva VIT, i sig!
    Tycker givetvis att staden är i sin fulla rätt att fatta och genomföra vilka beslut de vill, och att man som tjänsteman har att verkställa dessa.
    Men när det gäller personalfrågan, så kan det inte ha gått rätt till.
    När den ena parten som skall tillvarata våra intresssen sviker oss, så anar jag skumheter; Vad fick facket för löften istället om man gick med på att sälja ut vår yrkesgrupp?

    SvaraRadera
  4. Omställningskansliet nästa13 juni 2010 kl. 10:05

    Jag känner igen mig i detta med att man förväntas bidra till att GS-IT blir ett lyckosamt projekt trots att man samtidigt gör sina sista dagsverken i Staden och trots att det är ett erbarmligt oprofessionellt förberedelsearbete som SLK-IT och VIT gjort. Ett projekt av denna kaliber skulle aldrig ha kunnat fungera så pass bra som det ändå gör (hittills) om inte den snart övertaliga IT-personalen lokalt agerat på det lojala och uppoffrande sätt som skett. Helt utan uppskattning från lokala chefer som inget tycks förstå, inget vill veta utan bara räknar pengar...... I sinom tid lär de få inse vad de ansvarar för och förhoppningsvis har de då kunskaper nog att agera?

    SvaraRadera
  5. Att införa GSIT kan som IT-personal kan kanske jämställas med att med en skyffel på axeln och en pistol i ryggen gå ut i skogen och gräva en snygg grav att läggas i när man blivit skjuten....

    SvaraRadera
  6. Men vad sysslade egentligen SKTF med när detta förhandlades fram?
    Och vad fick de istället!

    SvaraRadera
  7. Det känns helt absurt för mig att i detta skede lägga ansvaret på ”facket” för hur vi inom IT behandlats i samband med GS-IT-införandet. Det är förvisso med rätt stor valhänthet som SKTF handlagt oss men det är framförallt arbetsgivarens flathet och närmast undergivna attityd gentemot den politiska ledningen som överraskar. Våra chefer, de flesta med en bakgrund i välfärdens år, har svårt att tackla ”högerns” uttalade intresse av att privatisera allt som bara går att lägga ut på entreprenad samt deras svårigheter att inse att konsekvenserna av skattesänkningspolitiken måste innebära minskade personalkostnader. De är också skräckslagna inför hotet att förlora sin egen privata materiella standard och då just hoten om dylika konsekvenser är påtagliga är det lätt att förstå hur chefer lättvindligt gör sig av med kompetent IT-personal och inte alls tar hänsyn till det framtida behovet av kunskap och en rimlig bemanning inom detta område, något som självklart kommer att ytterligare försämra för verksamheterna och då självklart även för de sk. brukarna (jag föredrar själv faktiskt begreppet ”målgruppen” eller ”de som behöver samhällets stöd”).

    Det skall bli intressant att framöver studera konsekvenserna utifrån och ha möjlighet att berätta för eventuella kommande arbetskamrater och Stadens väljare vad som skedde under Alliansens tid i Stockholm.

    SvaraRadera
  8. Varför skulle inte facket ha en del i ansvaret i beslutet att genomföra outsourcingen, med excluderingen av lokal IT-personal.
    De var ju en av huvudparterna i överläggningen gentemot arbetsgivarna.
    Varken stadens politiska ledning, våra chefer eller någon annan av stadens personal har den specifika uppgiften se till konskvenserna för mig som anställd vid ett genomförande som just facket och agera därefter, det är i alla fall därför jag är med i facket.
    "Enade vi stå, söndrade vi falla", "Vi tar fajten", osv.
    Vi fick ju inte chansen att slåss för vår anställning, vilket vi gladeligen hade gjort, om facket hade lett konflikten.
    Att högern agera som de gör är en sak, men knappast förvånande, det ingår ju i deras ideologi. Vi har en högerideologi som härjar i stadshuset och då blir det outsourcingar.
    Jag blev i alla fall inte "överraskad"
    Som jag sagt tidigare i denna grupp av inlägg, att det är inte VIT eller dess konsekvenser jag talar om just nu, utan vad facket gjorde eller inte gjorde under överläggningarna gentimot arbetsgivarna, för det förekom väl överläggningar?
    Ingen jag känner, inte ens de lokala facken ute på SDF.erna vet vad som skede i förhandlingarna. Jag har envetet frågat runt, men möts av total tystnad från facket om vad man sa eller inte sa.
    Inom fackpressen säger man att beslutet att i outsouringavtalet utesluta befintlig personal är unikt.
    Då frågar jag mig: Hur kunde detta bara gå igenom utan att facket höjde rösten.
    Det är ju trots allt som så, att när högern drar in så har vi anställda bara facket att lita på som motvikt till dessa krafter.
    Och fackets uppgift är ju givetvis då att se till att denna motvikt blir så tung som möjligt, att högeridérna modereras till en rimlig nivå.
    Man kanske skulle skita i plånboksfrågorna ett tag och ta upp kampen mot vad det egentligen handlar om, vår anställningsfrågor.
    Nu har jag gått mot skogen med min skyffel på axeln och pistolen i ryggen. Nu ligger det bara jord över min eländiga kropp. Trots det sticker min arm rakt upp genom myllan. Mitt finger agerar som ett extraöra, där jag ivrigt väntar på en förklaring om hur facket egentligen agerade..... Hittills har jag möts att tystnad från facket

    SvaraRadera
  9. SKTF-medlem sedan 197715 juni 2010 kl. 13:30

    Nu får Du sansa dig lite ”Siste man släcker ljuset” och ta reda på fakta. SKTF (som väl organiserar de flesta bland den IT-personal som sakta men säkert börjar bli konstaterat övertaliga) har hela tiden hävdat att verksamhetsövergång skall gälla vid införandet av GS-IT och gör så fortfarande. Styrkeförhållanden i en (M)-styrd stad har knappast varit på ”fackets” sida och därför blev det som det blev och det handlar ju – som Du så riktigt påpekar - om ett beslut som av opartiska betraktare anses som ovanligt. Verksamhetsövergång med möjlighet till 6 månaders provanställning hos entreprenören är ju annars legio i samband med privatiseringar i övrigt i Staden; vid äldre- och gruppboenden, vid servicehus och vid barnomsorgs- och skolenheter.

    De som tror att ”facket” har så kraftiga muskler att de skulle ha kunnat ändra på detta förhållande är närmast naiva eller kanske möjligen ser sig själva som ett offer för orättvis behandling och vill inte riktigt se vad som verkligen ligger bakom att hela ens tillvaro – och vi är många - fått sig en rejäl törn. Det är då lätt att gnälla på ett fack man många gånger inte ens är medlem i trots att det är Alliansens privatiseringsivrare som ligger bakom detta. Hade de röd-gröna fått fortsatt förtroende i Staden 2006 hade detta aldrig skett utan centraliseringen/standardiseringen – som var helt nödvändig - hade då skett med bemanning av stadsanställd befintlig IT-personal eller åtminstone av delar av den. Vissa hade säkert blivit övertaliga även i ett dylikt scenario! That's for sure!

    SvaraRadera
  10. Jag tillhör faktiskt de som tror, att i detta fall hade facket ett gyllene tillfälle att visa upp rätt kraftiga muskler, nämligen genom att andvända sig av oss. Man kunde ha gjort utspel, där med buller och bång vägrat befatta sig med VIT-projektet, om inte staden modererade sin syn på själva genomförandet av VIT, och vad som skulle hända med de som blev övertaliga i denna verksamhetsövergång.
    Detta hade om inte annat kanske skapat en genomlysning i pressen om vad VIT handlade om och hur realistiskt upphandligen egentligen var.
    För handen på hjärtat, visst såg vi alla, att VIT aldrig skulle kunna fungera i sin utformning.
    Nu sitter vi där och hummar inbördes, "att vad var det jag sa?"
    Det handlar ju trots allt om en personal, som tidigare varit motorer i stadens verksamhet.
    Och som otillständigt kastades på sophögen, helt i enlighet med högers idéologi.
    Högerstyret måste ha fnissat arslet av sig när som du skrev "SKTF (som väl organiserar de flesta bland den IT-personal som sakta men säkert börjar bli konstaterat övertaliga) har hela tiden hävdat att verksamhetsövergång skall gälla vid införandet av GS-IT", utan att sätta någon konskvens bakom orden!
    Många av oss får sina liv helt ödelagda, antingen av arbetsmarknadsmässiga skäl och därtill ekonomiska.
    Förändringar i avtal sker alltid kamp, så trodde jag i alla fall att det var.
    Sen till det här me personliga påhopp, där man försöker bemöta mina inlägg med att jag ex inte ens kanke är medlem: Har varit med i facket i hela mitt yrkesverksamma liv.
    Jag känner mig som ett offer: Jag är en gammal räv, och hamnar inte i offersituationer!
    Kan vi nu efter att jag förklarat detta, bara hålla oss till sakfrågan.
    Jag undrar slutligen, om facket tagit tag i det här och organiserat upp det, "tagit fajten", så hade det kanske varit "modererad rödgrön lösning vi jobbat med nu.
    Och det hade väl inte varit fel?

    SvaraRadera