onsdag 2 juni 2010

Tieto kvar!

Plötsligt dyker det – något överraskande - upp information på Intranätet som klargör att:
”Stockholms stad har idag beslutat att förlänga samarbetet med Tieto som helhetsleverantör av IT- och telefonitjänster enligt den möjlighet som det befintliga ramavtalet mellan parterna föreskriver.”
”Det ursprungliga ramavtalet mellan Tieto och Stockholms stad tecknades år 2005 och omfattar datordrift, systemförvaltning, servicedesk och telefoni. Dagens avtalsförlängning gäller från och med den 1 augusti 2012 och löper till och med den 31 juli 2014.”
Mer finns att läsa här!
Man undrar onekligen om detta inte är ett bakslag för VIT, som många någorlunda insatta(?) hade trott skulle ha önskat lägga beslag på åtminstone delar av detta avtal. Som t ex serverdrift för verksamhetssystemen, vilket definitivt skulle ha bidragit till förenklingar vad gäller lösenordsproblematiken, dels utifrån citrix-miljön men också självklart avseende de olika verksamhetssystemen.

Sent under onsdagskvällen noteras också att Anette Holm åter är ute och profilerar sig i datorpressen. Det skall inte undanhållas någon så här är länken!

4 kommentarer:

  1. Ja, ett lite överraskande besked när det efterstävansvärda i den nu aktuella typen av outsourcing – GS-IT – vore att tillhandahålla en ”single point of contact”, alltså en SERVICE-DESK. Nu tvingas användarna och eventuellt beställarkompetenta IT-människor att också vända sig till Tietos HelpDesk, ServiceCentrum. Så kanske det inte var tänkt från början......?

    SvaraRadera
  2. Med lite tur förlänger de avtalet med Fronter till 2030 också ;-).

    SvaraRadera
  3. Egentligen borde man väl känna sig lugn och full av tillförsikt men någonstans spirar oron. Kommer det att bli som det emellanåt tenderat att bli i dagens situation nämligen att Tieto hänvisar till ”lokala IT” eller till VIT:s service-desk som då bollar tillbaka till ”lokala IT” som i sin tur hänvisar till Tietos servicecentrum och i slutändan blir det framöver den lokale beställarkompetente med bristande IT-kompetens(?) som tvingas reda ut vem som äger frågan.... Lagom kul när användarna kräver att ”någon” måste ta tag i detta......

    SvaraRadera
  4. Bra att TE fick avtalet. De känner jo till stade och dess funktion. Tänk om VIT skulle ha hand om Paraplysystemet...
    Jag litar mycket mer på TE än VIT medan mitt förtroende till Holm har paserat 0 och är på väg till minus.

    SvaraRadera