tisdag 22 juni 2010

VIT och deras hantlangare

För några dagar sedan blev det tydligt för mig att VIT har ett ganska taffligt fungerande system för byte av datorer. När det handlar om en situation när en dator slutat att fungera eller inte fungerar på avsett sätt så börjar ju det hela med att användaren ringer upp och lägger detta som ett ärende på Service-Desk. I det ärende som jag fått mig beskrivet så ringer därefter (kan dröja…) någon från den av VIT städslade Stockholmsbaserade firman Info-Care upp användaren och försöker komma överens om när han kan komma och hämta den aktuella datorn för ominstallation inte på arbetsplatsen utan på Info-Care`s kontor ute i Ulvsunda. Eftersom detta för den oinvigde (och andra med för den delen…) kan synas vara ett märkligt förfarande är det på sin plats att här berätta att anledningen till detta verkar vara att det tar ca 10-12 timmar att ominstallera en VIT-dator av standardtyp och att det – enligt uppgift - går något snabbare(?) på Info-Care´s kontor.
Så datorn plockas alltså med och återbördas påföljande dag drygt 24 timmar senare och under tiden har användaren fått jaga runt och leta lediga datorer för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Utan att skryta alltför mycket över hur det var förr i tiden kan man väl påstå att det gick snabbare då! På ca 15-20 minuter hade man en ominstallerad dator klar för användning eller så gott som omedelbart om man hade en utbytesdator på reservhyllan! Allt blir inte bättre med privatisering. I alla fall inte till VIT…. Det vore intressant att höra andras erfarenheter kring detta.

4 kommentarer:

  1. De prestandaproblem som väl alla användare stött på då och då bl a i samband med sparande av filer och som tydligt ger för handen att förbindelsen till Göteborg inte riktigt klarar sin uppgift börjar bli alltmer angeläget för VIT och SLK-IT att ta itu med.

    Ett förslag som dykt upp i samband med de rätt omfattande funktionalitetssproblemen som uppstår vid användande av program som hämtar data från databasservrar placerade i Göteborg gör att många av oss som har jobbat ett tag i IT-sammanhangen blir lätt generade. Förslaget går helt enkelt ut på att låta en vanlig dator/arbetsstation vid verksamheten/enheten/skolan fungera som något slags server, vilket påstås kunna minimera de problem som annars uppstår då användaren råkar ut för ständiga små avbrott i datatrafiken. Och varför skulle inte en gammal beprövad teknik från Windows 3.11 for Workgroups kunna fungera även 2010.

    Men nog kan man väl ändå tycka att det kanske vore dags att titta på grundproblemet med ”Göteborgslinan”..., som ju redan i dag – när bara ca 60 % av Stadens användare ännu är med i GS-IT – uppenbarligen har alltför dålig kapacitet.

    SvaraRadera
  2. Som tur är, utövar jag mina tekniker-kunskaper någon annanstans än Stockholmstad numera... men jag kommer ihåg min sista vecka i staden vilket var första vecka då vi hade gått över till VIT. Då fick våra användare någon typ av kod av helpdesk och kunde starta ominstalltionen själv. Det ska inte behövas att ta med datorn för installation om det inte handlade om hårdavaran.
    Har du "Ove" all fakta för ditt inlägg? I så fall är det synd om staden å andra sida får staden skylla sig själv när man sa upp oss...

    SvaraRadera
  3. Kan intyga att förfarandet numera är att man hämtar datorn, har man tur får man tillbaka den inom 2-3 dagar.

    SvaraRadera