Finns det någon som hört något kring hur det har gått med överenskommelsen mellan SLK-IT/Staden och VIT med anledning av det beslut som fattades den 21/4 och som förlängdes t o m 31/5 för att ge VIT möjlighet att klara av de 30 specificerade brister som annars skulle ha krävt skadeståndsanspråk från Stadens sida?
Det är väl knappast troligt att vi någonsin får höra något mer angående detta oavsett om bristerna blir lösta eller ej. Staden med IT-direktören Anette Holm i spetsen lär fortsätta det extremt pragmatiska förhållningssättet visavi VIT, då man till varje pris vill mörka de tillkortakommanden som föreligger och hela tiden jämkar kraven och förutsättningarna så att inget skall komma fram om den sörja av problem som hela tiden uppstår och som konsekvent negligeras. Det är valår och inget får störa Alliansens strävanden att få förlängt mandat att styra Stockholm. Skulle någon drista sig till att ”svära i kyrkan” och framföra avvikande synpunkter skulle det obarmhärtigt och kraftfullt föranleda ett tillrättavisande som inte går att missförstå.
Kosta vad det kosta vill och kosta lär det komma att göra!
Från en vanligtvis välunderrättad källa får jag under förmiddagen höra det glädjande beskedet att de privata entreprenörernas användare vid Kungsholmen sdf äntligen börjar kunna logga in på de sk. Paraply-PC:na, till slut levererade av VIT efter till synes mycken möda och möjligen lite anmärkningsvärt utan att denna rätt betydande brist fanns med i förteckningen. Inloggning meddels e-legitimation krävs numera för att användarna sedan skall komma fram till Paraply-inloggningen! Detta torde innebära att den IT-personal som funnits kvar för att hantera denna användarkategori inom ramen för det gamla upplägget utifrån Novell-servrar inom kort kan sälla sig till övriga övertaliga i Staden. Men först skall de lokala servrarna i något slags samordnad aktivitet tas ned. Fast där lär väl möjligen S:t Erik Kom:s ”vapendragare” Cygate vara användbara, så kan man bli av med den sista spillran av IT-personalen snabbare?
Under dagen kommer det också till min kännedom att Stadens IT-direktör åter figurerar i datorpressen, denna gång i ett rätt patetiskt försvar för att Staden i sin upphandling gav fritt utrymme för de upphandlade företagen att slippa hantera den befintliga IT-personalen. Läs om detta här och ta helg lätt irriterade…!
fredag 4 juni 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Har man inte tänkt på att även IT-folk kan bli sjuka, tvingas VAB:a, ta semester eller bara plötsligt måste vara borta några dagar i samband med de överraskningar som livet erbjuder? Det funkar inte så lätt att lösa de akuta situationer som kan uppstå om det då saknas backup på IT-sidan.. Är det snålheten eller är det skräcken att bli tillrättavisad av Holm som ligger bakom dylika beslut utan att fundera ett dyft på sårbarhetsaspekterna? Ingen i beslutande ställning lär vilja blotta sin ömklighet och försöka förklara hur man tänkt... För tänkt har man inte! Jag ser framför mig en skara ensamjobbande IT-kompetenta beställare som ”går in i väggen” med allt vad detta innebär. Varningssignaler om detta finns redan nu.
SvaraRaderaSkärpning Ove! Nu hänger Du inte med i svängarna. På GS-IT-sidan på Intranätet publicerades i fredags em följande:
SvaraRadera"Vid styrgruppsmöte mellan Volvo IT och Stockholms stad idag den 4:e juni följde staden upp de åtgärder som Volvo IT vidtagit sedan stadens uttalade kritik mot brister i delar av Volvo ITs leverans. Staden bedömer efter den gemensamma uppföljningen att Volvo IT i allt väsentligt har åtgärdat de brister som tidigare funnits."
Knappast ett överraskande besked för någon, eller?
Tack för tipset! Jag har kollat pressmeddelandet nu och finner bl a att:
SvaraRadera- 30 brister har blivit 39..
- 2 brister kvarstår att åtgärda,Det handlar om nödvändiga "förbättringar i stödet till våra användare när det gäller utbyte av datorer som inte fungerar som tänkt och hantering av skrivarproblem."
- man deklarerar att man från stadens sida har "förståelse för att processen i vissa delar kan ta tid. Samtidigt är vi noga med att få det vi har rätt till enligt avtal och att servicen till våra användare alltid håller en hög kvalitet. Ytterst är det stockholmare som är beroende av att vår personal har ett bra och fungerande IT-stöd."
Och????
Det ”glädjande beskedet att de privata entreprenörernas användare vid Kungsholmen sdf äntligen har börjat kunna logga in på de sk. Paraply-PC:na” förbyttes snabbt i förundran över hur dessa datorer alls kunnat placeras ut. Alltför många av de ca 50 datorer som ersatte de gamla Novell-baserade datorerna fungerade ju dessvärre inte alls på avsett sätt vid leveransen och detta vållade de aktuella användarna viss oro eftersom åtminstone en del av dessa, t ex sjuksköterskorna, har lagreglerade krav på att dokumentera. De hade de under lång tid sett fram emot en förändring som skulle innebära ett smidigare inloggningsförfarande, så datorbytet blev förstås något av en antiklimax.
SvaraRaderaVolvo-IT jobbar enligt beskeden jag fått på för högtryck på att lösa detta på bästa sätt och de har uppenbarligen också kommit problemet på spåret och är nära en generell lösning! Endera dagen.