lördag 26 juni 2010

Lojalitet till det bittra slutet

Det som från många håll framhålls i dessa dagar är det besynnerliga i att den IT-personal som verkar på olika håll i Staden är så angelägen att in i det sista göra ett så bra jobb som det är möjligt, trots oron för den kommande övertaligheten och vad den kommer att innebära. Och – inte minst anmärkningsvärt - trots oförstående och känslokalla chefer som inbillar sig att när VIT tagit över Stadens IT kommer allt att bli frid och fröjd. Chocken lär - om inte förr - infinna sig när den lojala IT-personalen inte längre finns till hands och den kvarvarande ”beställarkompetente handläggaren” visar sig sakna adekvat IT-kompetens! Jo, jag vet att bland dessa finns allt från kvarvarande någorlunda kompetenta IT-chefer till vilken handläggare som helst som man – av olika skäl – valt att tillsätta för den aktuella uppgiften.

Det har tagits upp i tidigare inlägg och det måste tas upp igen att hitintills har ett flertal ledningar vid skolor, stadsdelar, bolag och övriga förvaltningar på ett pinsamt och för eftervärlden kanske inte så hedrande sätt stått med mössan i hand och gjort som man från Stadens ledning förväntat sig. Detta har lett till att man totalt förstört förutsättningarna för en fungerande IT-verksamhet i den framtid där behov av lokal IT-kompetens - trots GS-IT – nog bör finnas om inte i andra sammanhang så i alla fall kring de frågor som ofta uppstår vid olika beställarsituationer. Det borde helt enkelt vara svårt att fullt ut överblicka konsekvenserna av vad som kan krävas i form av framtida IT-relaterade insatser.

Jag tänker då här inte bara på de närmast chockerande oövertänkta besluten som fattats kring tillsättandet av den ”beställarkompetente” efter GS-IT-införandet och de uppenbara riskerna för sårbarhet i de organisationer där denne stackars ensamme person förväntas klara allt utan någon vettig möjlighet till att pröva olika förslag och förhållningssätt mot någon annan med åtminstone rudimentära kunskaper inom IT-området. Ledningarna innehåller ju – det har många års erfarenheter visat – knappast chefer med något större intresse för IT-frågorna eller någon mer uttalad ambition att förkovra sig inom området i fråga, vilket naturligtvis gör allt extra besvärligt, svårhanterligt och oförutsägbart. Jag nämner här inte ens frågor kring konsekvenser angående ledigheter för den ensamme beställarkompetente, för i den föränderliga verksamhet som det här handlar om - inte minst inom stadsdelarna - behöver man inte vara särskilt insatt och framsynt för att inse komplikationerna i just det hänseendet.

Stadens IT-avdelning (SLK-IT) har inte heller visat den resning och framförhållning som man nog tycker att man borde kunna kräva av dem och t ex initierat vad som kan komma att erbjudas i form av alternativa centrala beställarinsatser när utbrändheten slagit till ute bland de lokala beställarkompetenta personerna.

8 kommentarer:

  1. Ett lite gnälligt, för att inte säga patetiskt inlägg, kan jag tycka! Det är väl bara att gilla läget och acceptera att (M) och deras Allians-bröder (mest systrar kanske i Stockholm?) har beslutat att ”det privata” skall sköta Stadens IT. Hela Sverige är fullt av medborgare som blir av med sina jobb och inte så sällan på orter där det inte finns så mycket jobbalternativ och varför skulle det vara så märkvärdigt med 08:or? Men nu påstås ju ekonomin vända uppåt igen och inför valet i höst kan man hävda att det går bra för landet och då passar man på att drämma folket i skallen med höjda räntor för att kyla ner ekonomin för att på så sätt undvika inflation. Det är fan i mig inte lätt att leva.

    SvaraRadera
  2. Svar till Bonnläppen:
    Du skriver, jag citerar "varför skulle det vara så märkvärdigt med 08:or?"
    Svar: Jo för att 08:or utförde jobbet bättre.
    Om några år, kommer någon riktigt modig person som tar hem Stockholmstad till Stockholm där den hör hemma, alltså hos oss 08:or.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det var ett inlägg som inte bara speglar situationen för ca 250 It-puttar och puttor utan också hur vi arbetare alltid utnyttjas och när vi gjort vad som krävs av oss så är vi inte värda något längre. ( Här på vår förvaltning sa vår personalchef till en av mina kollegor att "vi har 2 olika agendor. Ni vill vara kvar så länge som möjligt medan vi vill att ni slutar så fort som möjligt")Det spelar ingen roll om det är Stockholm eller Krokom, alltid samma sak. Visst är det lättare för dom som fortfarande har kraft och ork och inte är lastgamla att få nytt jobb i Stockholm än i en liten ort ute i landet men det känns lika mycket för den som blir arbetslös var han/hon än befinner sig.
    Det som är ovanligt i just denna upphandling är att man förhandlat bort verksamhetsövergången. En anställning inom Stockholms stad var tidigare en tämligen säker anställning men den urholkas mer och mer och närmar sig den privata sidan och om det är bra eller dåligt får var och en fundera över. Själv fyller jag 60 om ett år och med problem med rygg efter en operation och andra krämpor efter ett långt arbetsliv (började jobba som 16-åring)varav nästan 40 år i Stockholms Stad så är chanserna till nytt jobb obefintliga och i dessa tidevarv när konsumtion är ett mantra som vi alla ska upprepa minst 10 gånger om dagen så blir det för min del bara ett ord i framtiden. Med en akassa på 8800:- i månaden ( efter skatt och efter ett års arbetslöshet)så blir det inte mycket konsumtion för min del så Stockholms Stad förlorar mycket köpkraft och skatteintäkter genom att flytta verksamheten till Göteborg samt göra sig av med så mycket folk. Det lär inte bara vara jag som får svårt att få nytt jobb.

    SvaraRadera
  4. Bonnläppen (hur har han hittat till denna blogg?) skjuter över målet när han försöker göra sig rolig på hundratals personers bekostnad som sakta men säkert blir övertaliga i och med GS-IT. För trots informationsmöten och snack på dessa om att det är en mycket bra marknad för IT-personal i Mälardalsområdet så måste vi nog vara lite realistiska och inse t ex att en gubbe (60+) som jag knappast har några större möjligheter att få ett IT-relaterat arbete trots verksamhet i branchen sedan tidigt 1993. Novells olika versioner och gamla odokumenterade kunskaper om detta operativ, ZenWorks och GroupWise kommer knappast att göra rekryterare ens på Manpower särskilt upphetsade.

    Det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att man är passé och att eventuella andra erfarenheter/kunskaper från arbetslivet innan IT knappast heller lär vara särskilt attraktiva på arbetsmarknaden. Då Staden inte alls tycks bry sig om sina gamla trotjänare och synes villiga att ”bara i ytterst begränsad omfattning” bevilja de som har fyllt 61 år avgångspension försvann detta lilla hopp om att Staden kunde tänka sig att värna – om än i det absolut sista skeendet - om en personal som slitit i det allmännas tjänst utan att få någon särskild uppskattning under tiden! Snarare betraktats som något hotfullt då de kunde något som chefer inte alls förstått sig på.

    SvaraRadera
  5. Fick just höra att vi som väntar på den nya lönen fr.o.m. 1/4 och som ännu inte haft lokala förhandlingar kommer inte att få någon löneförhöjning om vi väljer frivilliglösningen. Man får nämligen bara den lön som man har precis just när man går över och det spelar ingen roll att SKTF tecknat avtal tidigare. Allt hänger alltså på om dom lokala förhandlingarna hinner avklaras innan det är dags. Visst är det en fantastisk arbetsgivare vi har!
    Nytt jobb? Hardly! Jag har kollat från och till dom senaste 18 månaderna och ännu inte hittat ett enda jobb som jag skulle kunna söka. Out of date kunskaper i kombination med för hög ålder och krämpor är inte någon höjdare. Jag undrar om man kan få EU-bidrag för att starta fågelmatarkurser? Vi blir många som får ägna oss åt den sysselsättningen framöver och inom detta område finns nog en framtid som utbildare. What say you?

    SvaraRadera
  6. Nästa vecka börjar utrullningen av fackfärvaltningarna.
    En av dessa är den tidigare ytterst välskötta Socialtjänstförvaltningen. Hur kommer dessa användare som är vana att ha sina problem lösta inom tre minuter direkt i telefon att reagera på 2-3dagars väntan? Och vad händer när viktiga funktioner inom Stockholms krisberedskap eller dom ack så aktuella jobbtorgen, moderaternas valfläsk #1 inte längre är funktionsdugliga? Hoppas SLK och VIT är redo att betala ut socialbidrag åt gemene arbetssökande då denne inte längre kan fullfölja dom krav han har att söka sig ett arbete pga datorstrul och således blir utan sina hett efterlängtade pengar. Vi har förmodligen inte sett något förrän nu när fackförvaltningarna klampar in.

    SvaraRadera
  7. O skit alltså, ni menar att när vi blir utförsäkrade och måste ansöka socialbidrag, måste vi vänta extra länge på våra pengar nu när socialförvaltningen går över till VIT.

    SvaraRadera
  8. En stor bromskloss är Volvo IT:s helpdesk som inte riktigt är med i matchen. Vi får ett antal mail därifrån varje dag där dom ber oss lösa problemet men i 90% av fallen så är det inget vi kan göra utan vi får skicka tillbaka ärendet. Dom har inte hela scenariot klart för sig och chansar väl på att vi kan lösa det så slipper dom grotta. Mycket Lisa självservice och även citrixproblem skickas gärna hit. Vår ÖPL har väl inte heller en hiss som går ända upp alla gånger så man får traggla om saker och ting och be han kontakta helpdesk och förklara hur det ligger till. Detta är ju ända småsaker i jämnförelse med vad som kommer att ske nu med fackförvaltningarna. Stackarna!

    SvaraRadera