Sakta men med en till synes obönhörlig kraft - trots motgångar och förseningar – går GS-IT-projektets genomförande vidare. Upplägget med Win7 på arbetsstationerna finns det inget att klaga på men att man inte lyckats komma på en lösning för en single-sign on-funktionalitet är närmast pinsamt. De flesta användare loggar in på sin dator och i nätet med ett företagskort där en fyrsiffrig pin-kod ger tillgång till Internet, Outlook och de Office2007-aktiviteter som man vill åstadkomma men sedan måste man börja logga in med sitt VIT-konto och det lösenord (som gäller i 90-dagar) för att få tillgång till intern information på Intranätet, för att kunna logga in i Citrixmiljön så att kan komma åt att logga in i verksamhetssystemen (Paraplyet, Parasol och Vodok) med de anvID-/lösenordskrav som där föreligger och för att söka semester i LISA Självservice. Till detta hör att i Agresso, Lois och Bosko råder helt separata krav på anvID och lösenord jämfört med VIT-konto-kravet. En på sikt helt absurd situation som kan bli riktigt ansträngande dels för Service-Desk och Tieto och dels för de lokala beställarkompetenta handläggarna när personal börjar komma tillbaka från sin semesterledighet.. och har GLÖMT ALLT. En riktig rysare!
Det är min bestämda uppfattning att dessa olika lösenordskrav innebär dels att användare helt missar Stadens interna information och dels blir kraftigt frustrerade när de plötsligt inser att de måste söka ledigt och det visar sig helt ogörligt utan att de har reda på sitt VIT-konto och sitt där aktuella lösenord. Eftersom ett fåtal användare har lagt in svar på de fem kontrollfrågorna – och dessutom antagligen glömt vilka svaren skulle vara - som eventuellt skulle kunna förenkla processen att få till stånd ett skapande av ett nytt lösenord tvingas de kontakta Service-desk, som då skickar ett nytt lösenord till den kompetente beställaren/beställarna som sedan i sin tur förmedlar detta lösenord antingen direkt den berörde per telefon eller till den berördes arbetsledare/chef. En process som självfallet tar en viss – för den enskilde handläggaren ofta alltför lång – tid för att det skall upplevas som rimligt. Och då har jag bara översiktligt berört de övriga lösenordkrav som finns i användarnas vardag.......
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Och staden som hade precis lyckats lösa SSO, NSL och att det lirade med citrix plus att alla användarna hade lärt sig hur man beter sig vid olika inloggningarna. Nu är man tillbaka i ruta ett. Jag bara lider med mina IT-kollegor i staden och användarna.
SvaraRaderaSå jjj..... skönt att övertalighets processen är klar för min del och jag lever mitt eget frivillga(lösning)liv.
IT i världsklass? Näe, snarare "stockholms stads it är världskass"... när ska någon med kompetens styra upp det här projektet som fullkomligt har spårat ur?
SvaraRaderaNej, nu handlar det väl snarast om IT i gärdsgårdserien. Flatheten och misstagen från främst SLK-IT:s sida är legio och ingen vågar resa sig upp och påtala att det börjar spåra ur alldeles. Det är t ex ännu oklart med hur de privata entreprenadernas användare skall logga in framdeles. Många entreprenader har investerat i både pengar och tid för att alla användare av Vodok och Parasol skall ha kvitterat ut en egen e-legitimation av hård typ genom Telias alternativt Nordeas försorg.
SvaraRaderaNu börjar de privata verksamheternas ledningar/chefer ledsna när inget händer och sommarvikarierna som har anställts kommer i många fall inte att ha tillgång till e-legitimation, varför de knappast heller kommer att kunna ta sig fram till Paraplyinloggningen om VIT och SLK-IT plötsligt skulle få arschlet ur vagnen och börja byta ut de gamla datorerna mot nya VIT-datorer, sk. Paraplydatorer.
Fan att jag slutade och gick till ett annat jobb i förtid. Jag menar att jag missar all den här soppan och inte minst tantens it-tips. Måste genast visa dessa för mina nya kollegor så vi kan få ett gott skratt på nästa fikarast.
SvaraRadera