Många utanför Staden har hört av sig och undrat om Stadens IT-direktör har fortsatt att lämna sina veckovisa GS-IT-tips med anledning av GS-IT-genomförandet. Och visst är det så! Förra veckan (v.19) levererade hon tips kring ”Serviceportalen” (beställningar och driftsinformation) och hur den skall användas. Som alltid ser man som stadsanställd lite skadeglatt men samtidigt generat fram emot dessa tips även om vi valt att inte göra så stor sak av dem här på bloggen.
Det finns förvisso också tecken som tyder på att fantasin nu börjat falna och man ser framför sig hur medarbetarna vid SLK-IT störtar runt och brainstormar för ha något nytt i detta hänseende att föreslå för sin krävande chef. Inga mer kommentarer om detta! Det är nog faktiskt bäst att detta får passera i tysthet för nog tycker man att det borde finnas angelägnare sysslor för en IT-direktör att ta itu med? Särskilt i detta för Staden så besvärliga läge.....
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ja, t ex så skulle man som användare önska att IT-direktören på allvar kunde ta itu med detta med utskriftproblemen, som retar så många av oss och vars lösning inte synes till. På min stadsdel har vi sedan början av året haft problem med utskrifter mot en nätskrivare vid vår ADSL-uppkopplade arbetsplats. Det fungerar ibland men ofta – för att inte säga alltid - först efter att ett misslyckat utskriftsförsök (med felrapport) gjorts. Det anmärkningsvärda är att på den gamla tiden - innan GS-IT - var det nästan ALDRIG problem med utskrifterna, så det är klart att man anar att något i detta upplägg är grundläggande annorlunda! Vid kontroll med kollegor på andra förskolor visar det sig att de har samma problem och att de börja ledsna nu, lite oroliga att detta med flera utskrifter kommer att ställa till det för enhetens budget... Ju fler utskrifter, ju dyrare leasingkostnad. Sicken smart affärsidé!!!!
SvaraRaderaJo, nog har IT-direktörens och hennes medhjälpares fantasi börjat sina. GS-IT-tipset för v. 20 handlar om att svara på de fem kontrollfrågorna som de skall underlätta för användarna att snabbare än den alternativa vägen kunna få ett lösenordsbyte till stånd. En instruktion som man redan tidigt har gått ut med från SLK-IT:s sida eftersom det alternativa sättet att få tillgång till ett nytt lösenord vållat viss kritik.
SvaraRaderaDessvärre tycks inte denna uppmaning ha medfört någon större ändring och nu försöker IT-direktören ånyo. De flesta som behöver ett nytt lösenord och använder sig av Stadens företagskort (eLeg) som inloggningsmetod upptäcker först när de behöver söka semester alternativt får för sig att de behöver ta del av (sic!) Stadens Intranät (där ju bl a information av denna typ finns) och då tvingas de kontakta Service-Desk och begära att få ett nytt lösenord. VIT:s personal på Service-Desk skickar då ett nytt lösenord till verksamhetens behörige beställare, som då skall vidarebefordra denna uppgift till den lösenordsbehövandes arbetsledare/chef.
Detta kan i sämsta fall innebära en tidsutdräkt på ett par dagar och har verksamheten endast en angiven behörig beställare/kontaktperson med VIT – vilket dessbättre verkar extremt ovanligt – och denne är sjuk/ledig kan det dröja länge innan man kan göra det som i GS-IT-miljön kräver lösenord utöver detta med själva kortinloggningen; söka semester, ta del av information på Intranätet och komma fram till inloggningen i Paraplyet!