tisdag 11 maj 2010

Eländet för de privata användarna tycks fortsätta...

Det har under våren figurerat många lovande besked kring detta med hur SLK-IT och VIT(Volvo-IT) skall få till stånd ett fungerande GS-IT-upplägg för de privata entreprenörernas användare vid servicehus, äldreboenden och vid olika andra verksamheter för äldre och funktionshindrade som behöver komma åt verksamhetssystemen från Stadens utrustning och från Stadens nät. Det har dessvärre hitintills visat sig inte vara annat än snack, helt utan ”verkstad”.
Enligt mina uppgiftslämnare kan det dröja en bit in i höst innan ett fungerande upplägg finns tillgängligt och på stadsdelarna sitter de få kvarvarande ur en demoraliserad IT-personal och inser att de kommer att bli tvungna att lägga upp - ”på det gamla sättet” utifrån servrar som väl egentligen snart skulle ha tjänat ut - alla de nu vid entreprenaderna nyss städslade sommarvikarierande vårdbiträdena och undersköterskorna. Detta i ett läge där övertalighetskonstaterandena duggar tätt och där lokala chefer har uppenbart svårt att inse att en dålig IT-bemanning i semestertider inte uppfyller ens minimikraven avseende de privata entreprenadernas behov av IT-stöd, inte minst mot bakgrund av dålig datorvana hos aktuell personal.

De privata entreprenörernas chefer/arbetsledare är ju onekligen luttrade vid det här laget och har definitivt ingen större lust – av fullt förståeliga skäl - att ombesörja införskaffande av hårda certifikat/e-legitimationer för denna grupp tillfälligt anställda, då de kort av denna typ som införskaffats åt den ordinarie vårdpersonalen redan sent under 2009 och sedan under innevarande år ju inte alls kommit till användning. En klart demoraliserande situation för ALLA inblandade som inte ser ut att kunna lösas än på ett tag.

Dock kan förtäljas att - för de som eventuellt har missat det – det positiva är att Tieto nu har löst synkroniseringen över citrix så att de privata entreprenader som har egen datorutrustning med brandväggsöppnad förbindelse mot verksamhetssystemen nu har ett fungerande upplägg och meddels användande av hårt certifikat numera landar direkt vid inloggningen till Paraplysystemet. Detta under förutsättning att stadsdelarna i ett excelark informerat Tieto om entreprenörens namn samt namn och personnummer på de användare som skall använda upplägget! Alltid något i den allmänna bedrövelsen.

1 kommentar:

  1. Vad är det som är positivt med detta med nya administrativa rutinerna. Denna behörighetsregistrering i Paraplyet sköter ju vår Paraplysamordnare, så det är inget som vi inom IT någonsin varit inblandade i. Men ok, det är tydligen olika hur man organiserat detta på de olika stadsdelarna. Alla har visst inte ens en Paraplysamordnare för äldreomsorgen. Det är ovanligt puckat om jag får uttrycka min mening utan att riskera att få mitt inlägg refuserat! Dessa stadsdelar lär få det körigt när IT-folket snart är väck....

    SvaraRadera