onsdag 12 maj 2010

Anette Holm i skottgluggen

I dagens Computer Sweden försöker Anette Holm – Stadens IT-direktör - förklara varför man tvingats(?) avtala fram en modifiering av grundavtalet med VIT och i en nyligen fattad överenskommelse klargjort att VIT får maj månad på sig att klara ut 30 uppräknade kända brister, t ex vad gäller supportfunktionens – Service-Desk – tillgänglighet och förmåga att lösa uppkomna problem.

Anette Holm tycks vilja få det till att allt är VIT:s fel och att Stadens bristande förberedelser inför GS-IT tydligen inte alls kan ha haft betydande inverkan. Detta kan jag inte alls hålla med om utan vill framhålla att det i brist efter brist går att relatera problemen till dåliga förberedelser och emellanåt rätt mediokra för att inte säga skrala insatser från SLK-IT:s sida. En brist eller ett problem som direkt kan hänföras till den kategorin är ju just detta att man ännu inte kunnat lösa hur privata entreprenörers användare skall kunna logga in utifrån en VIT-dator för att komma åt Stadens verksamhetssystem. Denna väl kända brist finns inte ens med i förteckningen över kända brister!

p.s.

Kolla in SKTF tidningens artikel om GS-IT.

p.s. 2

Enligt Computer Sweden skall tydligen personalen på VITs helpdesk trimmas in.

6 kommentarer:

  1. Nu bli man nyfiken. Finns utskriftsproblem med bland bristerna i ”överenskommelsen”? Här på vår stadsdel är det inte alls ovanligt att ett helt gäng handläggare står i en klunga runt skrivaren och glor ilsket och inget kommer ut. Klart irriterande och mycken tid går till spillo. Det var bättre förr!

    SvaraRadera
  2. Jo, utskriftsproblem finns redovisat och jag har faktiskt tagit upp det i ett tidigare inlägg - http://overtalig.blogspot.com/2010/05/ar-detta-att-gora-en-pudel.html – där just denna ”överenskommelse” presenterades. Eftersom en del har undrat, så kan jag tipsa om att ”överenskommelsen” finns tillgänglig – för stadsanställda – under GS-IT på Intranätet! Om det inte tagits bort nu efter att det uppmärksammats i datorpressen?

    SvaraRadera
  3. Det är inte bara i VIT-sammanhangen det finns brister. I går – tisdag – eftermiddag visade det sig ogörligt att komma åt bl a verksamhetssystemen Parasol och Vodok och det dröjde inte länge innan Tieto fick erkänna att de hade stora problem även med andra funtionaliteter i form av t ex Intranät, Agresso osv... Ett klart besvärligt läge och nu på morgonen har IT-direktören meddelat förvaltningscheferna vad som skett och förklarat att problemen nu löst sig. Det är självklart att man ställer sig olika frågor i samband med detta:

    - Inte kan väl Staden i detta skede - med hänvisning till SLA-skrivningar - kräva Tieto på ersättning när man så lättvindigt låter VIT klara sig undan?

    SvaraRadera
  4. Ursäkta mig men du menar IT-Avdelningen, inte SLK-IT. SLK-IT var en fin liten supportgrupp som servade Stadshusets alla tomtar så gott de kunde och som nu har gått upp i rök (RIP).

    SvaraRadera
  5. Ok! Tråkigt om Stadshusets IT som alltid haft hög status i Staden och som alls inte skall behöva känna sig träffade i den IT-mässiga katastrof som pågår i Staden. SLK-IT är för mig Stadsledningskontorets IT-avdelning med Anette Holm som chef och tillika IT-direktör!

    SvaraRadera
  6. Nu har jag 46 mail om olika supportärenden från volvo (sk)IT i inboxen sedan migreringen i början av juni. Tror ni att Anette vill ha dem?

    SvaraRadera