torsdag 23 september 2010

Anette Holm i fokus igen!

Så där lite i valets skugga har Anette Holm åter en gång uttalat sig i datorpressen och framhåller ånyo med sitt envetna sätt det succéartade med privatiseringen och centraliseringen av Stadens IT-verksamhet. Hur noga man än studerar artikeln kan man ana ens en antydan hos henne om några som helst tveksamheter kring GS-IT, inte ens inom skolans värld där kritiken den senaste tiden varit massiv, bl a från lärarna. Men vem hade räknat med det? Stadens IT-direktör är uppenbarligen ofelbar, liksom hennes alltmer hunsade och luggslitna skara av medarbetare..... Kan någon tro att en intern kritik någonsin skulle kunna komma fram i en verksamhet med en dylik chef? Heder åt den som eventuellt framöver skulle våga! Det behövs en whistleblower i maktens boning!

11 kommentarer:

  1. Någon ”Deep throat” finns knappast på SLK-IT (de flesta där vill nog inte riskera sina höga löner) men skulle en grävande journalist – helst från någon av etablissemanget respekterad tidning eller TV-kanal – höra av sig till Stadshuset tror jag att mycket skulle kunna börja lossna. Typ tungans band hos vissa, t ex hos någon oppositionspolitiker eller facklig företrädare?

    SvaraRadera
  2. Utbildningsförvaltningens enhet som nyligen tillskapats för att hantera ansökningar från grundskolor som söker extra stöd till barn och ungdomar med behov av särskilt stöd klarar inte riktigt sin uppgift enligt DN 26/9 (se papperstidningen sid 14). Anledningarna är flera enligt avd.chef Per Thorslund men en anledning till handläggningsproblemen tycks vara att man ”har haft problem med sina administrativa system”. Så kan det gå i dessa GS-IT-tider!

    SvaraRadera
  3. GS-IT är i alla fall en stor succé hos eleverna på skolan där jag jobbar. Datorerna som delats ut är nämligen helt öppna! Det tog inte mer än tre minuter så hade majoriteten av eleverna installerat torrent-program och satt och tankade film från Pirate Bay och andra sajter. Vi lärare kunde tidigare begränsa elevernas internetåtkomst genom ett program som våra duktiga IT-tekniker tagit fram, men nu går det såklart inte längre eftersom vi inte har någon som helst kontroll över någonting. IT i skolan har fått en ny innebörd!

    SvaraRadera
  4. Herr Anonym nr2. Vilken skola jobbar du på?? På vår skola är datorena låsta och torrents spärras av stans centrala brandvägg.

    SvaraRadera
  5. Vet inte om jag ska berätta det? Tänkte se hur lång tid det tar innan VIT upptäcker eländet...

    SvaraRadera
  6. Låter kontraproduktivt. Felanmäl till helpdesk så fixar dom det istället...?

    SvaraRadera
  7. Va då whistle-blower - vem sjutton tror du var det som gav Computer Sweden grunden för sina artiklar om GS IT? Inte var det de fega halvmesyrerna som dreglar över stegringen på bostadsrätten de snott från skattebetalarna genom vad de borgerliga kallar 'utförsäljning' samtidigt som de köper sig moralisk återlösen genom att skänka pengar till Läkare Utan Gränser när de fyller jämt. Och inte var det de som frivilligt väljer att transformera sig från Medborgare till Kunder i det Nya Sverige där rätten att vara girig och vulgär är större än rätten till bostad, arbete och utbildning.
    Det var MULTATULI som ordnade vad de likgiltiga och fega inte vågade där de vegeterade framför dumburken.
    Kom ihåg att hela vår västeuropeiska kultur baseras just på detta att våga ta strid mot makten. Vem följer efter?

    SvaraRadera
  8. Då får man väl tacka MULTATULI för hans insatser. Datorpressen i all ära men så angelägna att störa branchen är de INTE! Det krävs nog större visselpipa för att något skall hända?

    SvaraRadera
  9. Så Draken är hånfull, eller feg. Strunt vilket. Droppen urholkar stenen. OK då kör vi med den här. Ett rykte säger att Staden glömt/struntat i att köpa support för elevernas e-mail live@edu. Servicedesk från orten där solen går ned hänvisar glatt att support fås på ett telefonnummer - i USA! Vem vill kolla det?

    SvaraRadera
  10. Absolut inte hånfull, så får det inte uppfattas! Feg och det erkänner jag motvilligt. Detta är något som gällar fler än mig, vad jag kan se? Det är alltid intressant att höra från skolans område, där jag nuförtiden har ytterst lite kontakter.

    SvaraRadera
  11. Felaktigt rykte. Support för elevernas e-post ingår.

    SvaraRadera